الأحد، ١٦ ديسمبر ٢٠٠٧

النعرة الكدابة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حقيقى وحشتونى جدا ووحشنى التدوين بس كنت مش عارفة اكتب او حاسة إحساسات غريبة كده الحمد لله استقريت نفسيا شوية
غريبة اوى طبع المصريين عندهم نعرة وطنية كدابة بشكل غير طبيعى يعنى الواحد من دول لو جبت سيرة المصرى بسوء قدامه يعملك فيها عنتر بن شداد وهو أول المخربين فى الوطن فاهمين ان حب الوطن إن أأقول لو لم اكن مصريا لوددت أن أكون مصريا
حب الوطن إنى ااقول مشربتش من نيلها طب جربت تغنيلها -
وفى تناسى نهائى أن حب الوطن دا عمل وكفاح وتنمية وقيم ومبادىء
موقفين مريت بيهم أكدوا لى الحكاية دى وانا هعرضهم عليكوا وقولوا رأيكم
الأول انا مشتركة فى حمام سباحة بتمرن فيه بصفة منتظمة على السباحة
المهم ان يوم من أيام التمرين روحت وجد أن المدربات مشيوا كلهم ولغوا التمرين
طبعا انا واخدة إذن من الشغل بسبب التمرين ونازلة فى الساعة.30 2 وانتوا عارفين القاهرة الساعة 2.30 لحد ما وصلت كانت الساعة 4
طبعا انا دمى اتحرق كلمت المسئول عن الحمام
طبعا منتهى اللامبالاة عادى جدا وايه يعنى لما التمرين اتلغى وقت الناس دا مالوش قيمة نهائى وايه يعنى لما اضيع وقت الناس
لكن اللى غظنى انه قالى قدر الله وما شاء فعل يمكن لو كنتى نزلتى انهاردة كان حصلك حاجة
رديت قلت له ما هو الدين الشماعة اللى بنعلق عليه اخطائنا الكلام دا حضرتك تقوله لما تعمله اللى عليكوا وتقولوا من قبلها ان التمرين ملغى فى اليوم دا لكن احنا بنستخدم الكلام دا علشان نبرر اخطاءنا والاستهتار بمقدرات الناس لكن كل واحد ميعملش اللى عليه ويرجع يقول دا نصيب وهو دا للأسف اسلوب المصريين، وسبته ومشيت.
الموقف التانى
اتصورت فى استديو وكان ميعادى لاستلام الصور يوم السبت مساء
روحت يوم السبت لاقيت الاستديو قافل
روحت يوم الأحد قالى اتفضلى حضرتك نص ساعة وتكون الصور هنا
دار الحوار الآتى
انا : يعنى ايه نص ساعة انا ميعادى امبارح المفروض اجى الاقى الصور موجودة
هو : عادى يا آنسة دى نص ساعة
أنا : أنا وقت غالى ومحبش تضيع الوقت بالشكل دا
هو : اصل ظروف وغصب عنى
انا : انا ماليش علاقة بالظروف دى ومش المفروض اتحملها دا شغلك انت انا مش بحب طبع المصريين دا فى تضييع الوقت
هو: انتى بتغلطى فى المصريين يعنى ايه طبع المصريين انا غصب عنى انا عندى ضغط شغل
طبعا الباشا اخدته حب الوطن اوى ازاى انا غلطت فى المصريين وقلت انهم بيضيعوا الوقت
قعدت وهديت كده وقلت له
انا : احنا عندنا اخطاء لابد ان نتعرف بيها اللى يغلط يقول انه غلط ومش يصمم على الغلط
هو : بس انا اتضايقت علشان غلطتى فى المصريين هو انتى مش مصرية
انا : مصرية وعمرى ما سافرت برة مصر لكن الخطأ يجب ان يقال عليه خطأ ودى تصرفات غلط كلنا بنعملها المفروض نغيرها
هو : نص ساعة والصور تكون موجودة
عدت نص ساعة والصور مجتش طبعا
قالى طب ممكن تروحى وترجعى كمان ساعة تاخديها انا هقعد انتظر حضرتك
قلت له انتوا ضيعتوا لى وقت طويل اوى كان ممكن استفيد منه فى اكتر من حاجة
رجعت بعد ساعة لاقيت الباشا قفل ومشى اصلا
قلت فعلا وطنى جدا عارف يعنى مسئولية ويعنى ايه شغل
كأن الوطنية دى لبتوع المظاهرات
او تظهر لما حد يجيب سيرة المصريين
لكن مفهوم الوطن وخدمة الوطن فى الضياع نهائى
ومفهوم الدين والمقولات الدينية نستخدمها لتبرير اخطائنا
وهى دى فعلا النعرة الكدابة
انا محروق دمى اوى يا جماعة وخصوصا من بتاع الاستديو دا
لكنى هخاد الصور ومش هدفع باقى الفلوس
ودا تمن وقتى اللى ضاع ودرس ليهم علشان يعرفوا يتعاملوا مع الناس ازاى بعد كده

هناك ١٣ تعليقًا:

الطائر الحزين يقول...

بداية
حمدا لله على السلامة
كل عام انت بخير

ليس التعميم مطلوب عندما نتعرض لمثل هذه المواقف وكل انسان مسئول عن نفسة

طبعا احيى فيك الوقوف للخطأ والتصدى له لكن ليس هناك ان تعممى المشكلة فى كل الناس حتى وان كان هناك شخص واحد ملتزم

لكن هناك اشياء لابد ان نلتمس الاعذار فيها لبعض
كما ان هناك من لا يهتم بقيمة الوقت هناك ايضا من يقدرة

اعلم ان المفترض ان نفعل ما علينا وان جد هناك ظروف طارئة خارجة عن الارادة نقول قدر الله وما شاء فعل

ربنا يعافينا جميعا ويجعلنا من الذين يسددوا ويقاربوا

وحمدا لله على السلامة
تحياتى

سجدة يقول...

الطائر الحزين
نورت المدونة
انا مش ضد ان فى ظروف طارئة
حقيقى دا بيحصل مع الكل
لكن ضد الاستهتار الذى يتم تبريره بالدين بس
وطبعا مش بعمم لكن للاسف دى النسبة الكبيرة يعنى انا لما بكلم الشاب هو مستغرب جدا انى بكلم عن الوقت بالشكل دا دا وقت يعنى اخر حاجة اتكلم فيها

أسامه يوسف يقول...

حمدالله على السلامه يا سجده
أولاً
ماتحرقيش دمك على الفاضى لو عملتى إيه
صاحب المحل عمروا ما هيغير من طباعه
ليه ياعنى الباشا يتعب نفسه
والراجل بتاع حمام السباحه ده بيمثل معظم الموظفين المصريين
فماتحرقيش دك على الفاضى
اللى فيه داء مابيتغيرش
وخصوصاً إذا كان عاجبه

ثانياً وده الأهم
كل سنه وانت طيبه
وعساكم من عواده (اللى أنا مش عارف معناها)

mohamed يقول...

كل سنة وانتي طيبة

المهم بقيلما تستلمي الصور تطلع حلوة ومظبوطة .. وبعدين مش بتروحي الاماكن اللي فيها تصوير ديجتال ليه وصورك هتاخديها خلال 10 دقائق وبنفس السعر

مصر دولة رزاعيه في الاساس ودا اثر علي نفسيه سكنها لارتباطهم بالزراعة والدورة الزراعيه فتلاقي الوقت عندهم مفتوح معندهمش اي مشكله فيه لان دوره حياتهم بتاخد فصول كاملة فليه الاستعجال

وتلاقي المواعيد مفتوحه يقول هجيلك بعد العصر ودي تكون بالنسبة ليه مفتوحه لحد العشاء

ومع القوت وحتي مع الهجرة للمدينة وتعاقب الاجيال فضلت دي في نفسيه غالبية المصرين ويجي يدعمها ضيق الوقت وأزمة المواصلات واللجوء للحجج والمبررات والاستسهال

فكانتدي الصورة النهائية .. بس مش النهائية اوي لانها لسه بتطور مع الزمن

...
وكل سنة وانتي طيبة

عصفور المدينة يقول...

حمدا لله على سلامتك وكل عام وأنت بخير
الحقيقة مبدئي أناشخصيا أنا ضد حجة الظروف وده لأن الظروف أصبحت هي القاعدة المفروض الظروف دي بتبقى استثناء لكن كل ما يكون فيه موعد يبقى فيه ظروف

فيه ترزي بنفصل عنده كل مدة والده يموت

نقطة مية يقول...

كل سنة و انتم طيبين و عيد اضحى مبارك و ان شاء الله ننال جميعا شرف الوقوف على عرفات

محمد عبد الرحمن يقول...

حمدا لله على سلامة حضرتك وعود حميد للتدوين
موضوع شماعة الدين دة عندك حق يغيظ ويفرس كمان
موضوع الوقت وأهميته طبعا دة يرجع لمستوى الوعى وجزء منه يرجع للثقافة العامة فى المجتمع يعنى لو الشعب كدة فى حالة نشاط وحماس والإنتماء الصحيح موجود يبقى وقتى ووقت الناس مهم أما لو قلبك مريحك وكله على راحته يبقى الله فى عون حضرتك ويدينا ويديلك الصبر على البلاوى

كل عام وحضرتك بخير

مروة الزارع يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مروة الزارع يقول...

اول زيارة ليكى بس بجد عجبتنى جدا
بإذن الله هقرأ كل البوستات بتاعتك
كل سنة وانتى طيبة

اسمك حلو اوى على فكرة

شقاوة شعب يقول...

مدونة جميلة وبوست فى الجون

وبصراحة ضحكنى قوى موقف الراجل بتاع الاستديو اللى قالك كمان ساعة ورجعتى لاقيتيه قفل ومشى

فعلا شر البيلة مايضحك

وعايزة اقولك ان ده بيكو ناتج عن ان قلوبهم فى شغلهم ماتت
يعنى زى الداترة فى المستشفيات الحكومية تلاقى جايلهم حالات مطوارئ ومرمية فى الطرق وهما جوا بيتغدوا مثلا
مش الوقت اللى بيروح ده ممكن يضيع حياة انسان ... بس هما مع كتر الغشل وتعدد الحالات قلوبهم ماتت وبقى وقت الناس مالوش قيمة عندهم

سعدت جدا بزيارتى الاولى لمدونتك وان شاء الله ما تكونش الاخيرة
وهتشرف جدا بزيارتك لمدونتى

تحياتى
شيماء

شــــمـس الديـن يقول...

عارفة يا سجدة

بيعجبني فيكي انك قوية في الحق
و ايجابية و مش بتسيبي حقك بسههولة

بصراحة انت كان لازم تروحي لستوديو محترم صراحة انا بروح لواحد بيصور صور هايلة و مواعيدة مظبوتة اوي


مره حصلت في الساحل الشمالي و كنا طلبنا فطير و الرجل بتاع الفطير قال طيب هو قدامة ساعة و الفطير يجهر
جينا بعجها بساعة و نصف لاقيناه مش جاهز فمشينا و خليناهم ياكلوه ...

يعني فيها ايه لو الناس تقول علي المواعيد مظبوطة ... حتي لو هتتأخر ؟؟؟

مش فاهمة انا ايه دا ... بس بالنسبة للمواعيد فبجد يعني المواصلات في مصر صعبة اوي و حرام ان الواحد علشان عايز يوصل اي حتة ينزل قبلها بساعتين ...

بس عامة الموضوع ملوش دعوة بالوطنية
الموضوع له دعوة بمجتمع له تربية معينة و قيم سلوكية معينة من ضمنها عدم تقديس العمل و انه عبئ و ان الواحد بيقضية و خلاص و امتي يمشي منه ...لكن انه يعمل علشان يحس انه فارق مع الناس اللي بيقجم لهم الخدة دي او انه يحاول يتقن في شغلة علشان عارف انه هيفرق في الحتة اللي هو فيها دي ... القيم دي مش موجدة اساسا عندنا

لا حب الوقت ول احترام العمل من القم اللي موجودة عندنا بس والله فيه ناس بتعامل معاهم - اي نعم قلة و لكن لاقيت ان الامر دا ابتدي يتوجد عندهم ...بس بنقول يا مسهل و عقبال المجتمع كلة

تدوينة متميزة

سجدة يقول...

أسامه يوسف
محرقش دمى امال مين يتحرق دمه المشكلة انى لما بكلم مع الناس بمنتهى الهدوء بيتخيلوا انى عاوزة ااقلب الموضوع لخناقة وانا بكون عاوزة اوصل وجهة نظرى كل سنة وانت بخير يارب
------------------------
mohamed
انا قلت ستديو جابنا اتصور فيه وخلاص مكنتش اعرف انه كده انا مرة كلمت واحد من اسبانيا علشان كان بينا شغل راح قالى قدامى دقيقتين ونصف معاكى قلت ايه الرجل دا دا احنا عندنا مش بنكلم فى ااقل من عشر دقائق يعنى ااقل حاجة عندنا عشر دقائق وبعد كده التوقيت وقف - نورت المدونة كل عام وانتم بخير
-------------------------------
عصفور المدينة
الف رحمة على والد الترزى الصراحة بعدد ما مات
-------------------------
طال الليل
اهلا بيك نورتنا ربنا يصبرنا دعواتك حقيقى
---------------
نقطة مية
وانتى طيبة العيد عندك اخباره ايه
----------------------------
مروة الزارع
اول زيارة وياريت متكونش اخر زيارة نورتى
---------------------
شقاوة شعب
ضحكك اوى الموقف امال لو عرفت الباقى لسه للموضوع بقية هقولك عليه
-----------------------------
شمس الدين
اكتر القيم حقيقى مش موجودة لا حب العمل ولا قيمة الوقت ولا نظافة الشارع
المشكلة انى لما احكى ليك باقى اللى حصل تشوفيه حاجات غريبة على فكرة مبقتش قوية فى الحق زى ما انتى فاكرة اصابنى الملل بعض الشىء وبقيت اهتم انى انا معملش الخطأ قبل اى حاجة واراعى تصرفاتى واأوقات بقدر اتكلم فى الحق وأوقات كتيرة حقيقى مش بقدر

أُكتب بالرصاص يقول...

سجدة

انا رأئي من رأي شمس الدين

سيبي له الصور ...يشبع بيها...
(إيه دا...ماينفعش...دي مش فطير)

طيب على الاقل.. زي ما قلتي.. ماتدفعيش باقي الفلوس ، دا طبعا بعد ما تبهدلي بكرامة وطنيته الارض

والله انا لما بانزل أجازة .... باعمل خمسمائة خناقة بسبب اللامبالاة والاهمال دول،

تحياتي

وابقي قولي لنا عملتي معاه إيه